En opsamling på et pilotprojekt om tendenser og dilemmaer
Ambitionen er at give et overblik over et ellers uoverskueligt landskab af tilgange til bæredygtighed og at lære af de udfordringer, virksomheder oplever. Den viden, der skabes i projektet, skal hjælpe fagfolk og virksomheder med at træffe bedre beslutninger i deres bæredygtighedsarbejde: hvilke tilgange skal vi bruge? Hvilke certifikater skal vi satse på? Hvordan kan vi håndtere dilemmaer andre har stået i? Rapporten formidler de foreløbige resultater af projektet og diskuterer samtidig, hvordan en næste undersøgelse kunne se ud, så der løbende (årligt) bygges oven på den viden, der er skabt for 2024.
Ud fra en analyse af data fra 331 virksomheder og 7 interviews, peger de foreløbige resultater på følgende temaer:
- Bæredygtighedsrapportering (CSRD / ESG) fylder – Det nye EU-direktiv
‘Corporate Sustainability Reporting Directive’ (CSRD) og ESG (Environment, Social, Governance) er et dominerende tema hos virksomheder på tværs af brancher. Særligt mindre virksomheder oplever rapporteringskrav som udfordrende og uoverskuelige. - Greenhushing vs. Greenwashing – Flere virksomheder, særligt inden for
mode- og tekstil, oplever dilemmaer i at kommunikere om bæredygtighedstiltag, især med et skærpet fokus på dokumentation af påstande fra forbrugerombudsmanden. - Kan bæredygtighed betale sig? Økonomien fylder i overvejelser. På den
ene side kan bæredygtighed ses som et konkurrenceparameter man kan
tiltrække kunder på – samtidig kan det virke afskrækkende, hvis et produkt
koster mere. - Dilemmaer om energi-optimering – Inden for den teknisk/industrielle
branche er der stort fokus på at hjælpe andre med at energi-optimere som
bæredygtighedstiltag. I det store billede er det dog uklart om optimering
bidrager til yderligere vækst og energiforbrug.
Leave a Reply