Afslutningsvist undersøges lærernes opfattelse af almene studiekompetencer og motivationelle aspekter- Her er det klart, at lærerne overordnet vurderer de studerendes almene aspekter af det at gå i gymnasiet (arbejde selvstændigt, samarbejde, fordybe sig) som samme niveau som tidligere år. Elevernes motivationelle aspekter (lyst, motivation, glæde) vurderes dog som dårligere end tidligere år. Og lige under en femtedel vurderer, at eleverne ikke er i stand til at fortsætte den faglige udvikling på det relevante niveau, når årets undervisning afsluttes.
[…]
Det er blevet mere mekanisk og mindre luftbårent/filosofisk: tanken og kommunikationen stødte i mod det digitale glasloft!
Ane Qvortrup, Torben Spanget Christensen, Peter Hobel, Eva Lykkegaard & Anke Piekut
Qvortrup, A., Christensen, T. S., Hobel, P., Lykkegaard, E., & Piekut, A. (2021). Faglighed i gymnasiet efter COVID-19. https://www.sdu.dk/-/media/files/om_sdu/institutter/ikv/centre/center+for+gymnasieforskning/rapport_gymnasietfaglighedeftercovid19-final.pdf
Rapport_GymnasietFaglighedEfterCOVID19-FINAL
Leave a Reply