Kina er præget af en stor teknologiparathed, som skinner igennem på det enorme marked for e-commerce og på det store antal apps, der findes til enhver tænkelig service – alt fra tøjrensning til mobilreparation og madlevering. Overordnet spiller integrationen af digitale løsninger en stor rolle i den kinesiske hverdag. Derfor tages der også godt imod den stigende digitalisering af klasseværelserne. I Kina finder man nogle af verdens største EdTech-virksomheder, heriblandt TAL, New Oriental og Yuanfudao. Sidstnævnte har unicorn-status og en forventet omsætning på 10 milliarder RMB i 2020. Samtidig skaber den store efterspørgsel på digitale løsninger et omfattende marked for startup-virksomheder, der udbyder digitale undervisningsløsninger.

[…]

EdTech-sektoren har i begyndelsen af 2020 mere end 300 millioner brugere i Kina – og forventes at omsætte for omkring 450 milliarder kroner i 2020. I det første kvartal af 2020 har den kinesiske EdTech-sektor alene modtaget 40 procent af internationale investeringer i EdTech-industrien. 

Inden for EdTech anvendes forskellige teknologier afhængig af undervisningens formål. Den kinesiske virksomhed VIPKid har eksempelvis udviklet Chatterbox, som er et AI-baseret program, der lytter til elevernes udtale, retter dem og giver dem en score alt efter niveau og fremskridt. Kinesiske Squirrel AI benytter adaptiv læring, der via algoritmer orkestrerer interaktionen med den studerende – og leverer ressourcer og læringsaktiviteter, som er tilpassede til at imødekomme den enkelte elevs behov.

Kilde: https://thetradecouncil.dk/indsigter/verden-rundt/edtech-kina-omfavner-ny-undervisningsteknologi

EdTech-mini-report