Om eleverne
• Der er sket et fald i elevernes faglige skoleglæde siden første kortlægning i 2015
• Der sker et fald i elevernes faglige skoleglæde løbende gennem deres skoletid
• 4.-9. klasse elevernes interesse for skolens faglige aktiviteter er blevet reduceret siden 2015
• Pigerne i 4.-9. klasse har en større interesse for skolen end drengene, og forskellen imellem kønnene varierer fra 42 point på 4. årgang til 31 point på 7. årgang
• Der er en klar sammenhæng imellem grad af interesse for skolen (angivet af eleverne) og præstationsniveau inden for læsning (angivet af kontaktlærerne)
• Kun 28% af pigerne og 32% af drengene synes ‘tit’ og ‘altid’ om undervisningen i naturfagene, og det har ikke ændret sig synderligt siden 2015
• I kortlægningen i 2019 er der stadigvæk forskel på drenge og piger i forhold til vurderingen af deres skolefaglige præstationer; drenge har rent fagligt større vanskeligheder i folkeskolen
• Der foregår stadig en tydelig social reproduktion i folkeskolen uden store forandringer siden 2015
• Chanceuligheden udgør en pædagogisk didaktisk opgave for folkeskolen

Lars Bang Jensen, ANNETTE Lorentsen, Martin Brygger ANDERSEN, NANNA Limskov stærk &
Ida Spangsberg HANSEN

Jensen, L. B., Lorentsen, A., Andersen, M. B., Christiansen, N. L. S., & Hansen, I. S. (2020). Udfordringer og succeser i skoleudvikling: når tallene taler. Relateret: Artikel i folkeskolen.

Se også: Engines of social order