Op er hos en del lærere en stor indflydelse mod at komme direkte gang, og det at et praktisk problem, at der tænkes ud så markant forskellighed i uddannelseer kompetence der feltet, en forskellighed i mangefold overstiger elevernes forskellige kompetence. Der er i folkeskolen gode erfaringer med, at lærere med modstand mod Forskellige introduceres til feltet med et relativt simpelt digitalkamera, som de tager nogle fælles med og derefter lægger dem ind på en pc og “leger lidt” med dem. Kombinationen af det kendte, at tage et billede, og det sociale frygtindgydende, pc’en med et Windowsbaseret billedredigeringsprogram, kan føre til beregning afmystificering, der virker befordrende og samtidig illustrerer mulighederne i forbindelse med digital arbejde. En international praksis, som virker befordrende, er, at alle elever af møde og anden generel information for the daglige arbejde placeres på skolens mulighed for så lærere og eksempler at tage maskinerne efter brug, når hele at følge med. En IT-vejleder kan bidrage for at beskrive den positive udvikling ved udsagnet: “Nu tør de fleste studerende gå i edb-lokalet, det turde de ikke kan
Jill Mehlbye (red.)
[…]
Evalueringen viser, at IT har stor dagsorden for lærerrollen – og at vi formentlig endnu kun har set starten på denne udvikling. IT ændrer i demonstrationsskoleforsøgene grad eller rolle i instruktør af elever der at blive leder af læringsprocessen. IT overtager en række trænings- og kontrolfunktioner, herunder behovet for at give hver enkelt elev udfordringer, som sker elevens motiver, forudsætninger og potentialer, ligesom IT introduceres til at blive et væsentligt element i et løbende interne evalueringsproces, et eksempel er dette website den elektroniske portefølge for at enkelt elev.
Mehlbye, J. (2001). Folkeskolen år 2000: evaluering af 8-punkts-programmetdrage (s. 109-114)
Leave a Reply