Hvor mange midler har den danske stat og kommuner brugt på digitalisering af skole, dagtilbud og uddannelser (og på initiativer til IT-pædagogisk oprustning)? Herunder, løbende dokumentation:

– I 1995 ”IT-samfundet år 2000 (den såkaldt Dybkjær-rapport): storstilede planer for uddannelse (og for store dele af det offentlige Danmark).  Økonomisk ramme: ukendt.        
– 1998-2000 iværksættes en to-årig digital plan der består af otte punkter (den såkaldte otte-punkt-plan), hvor IT-anvendelse i skolen udgør en signifikant del. Økonomisk ramme: ukendt.
– 2001-2004: ITMF-projektet afvikles (IT medier og folkeskolen – ramme: 340 millioner kroner)
– 2004-2008 ITIF projektet (It i folkeskolen, ramme 750 millioner)
– 2000-2006 Det pædagogiske IT-kørekort søsættes: 50.000 lærere i folkeskolen får udstedt det (ramme: 110 millioner kroner)
– 2011-2017 Projektet ”Styrket anvendelse af IT i folkeskolen” (ramme: 500 millioner kroner)
– 2011-2014 Sikre adgang til digitale værktøjer (ramme: 1.5 milliard kroner stat/kommune)
– 2015 “I forbindelse med erhvervsuddannelsesreformen i 2015 blev det fx besluttet at flytte 130 millioner kr. fra kvalitetsudviklingsmidlerne på området til en strategisk prioritering af digitalisering af undervisningen” kilde
– 2016: “I 2015 blev der afsat 65 mio. kr. til puljen, hvilket svarede til en trækningsret på ca. 113 kr. pr. elev.” kilde
– i 2018 nævner en Deloitte-rapport at ungdomsuddannelserne har brugt 30-60 millioner kroner på digitale læremidler
– 2019 “Aula efterlader ekstraregning på kommunernes bord – men Kombit aner ikke, hvor stor den bliver: Her er de glemte udgifter” […] “Regningen på det nye Aula kan vise sig langt højere end de op mod 400 millioner kroner, som kommunerne betaler til Netcompany”.
– 2020 “Prisen for Aula stiger med 50 millioner” […] “Kommunerne skal nu betale i gennemsnit 42.000 mere om året for skole-hjem-platformen Aula, som bliver 50 millioner kroner dyrere end hidtil beregnet, oplyser Kombit.”
– 2021 Kapacitetsopbygningen? (ramme: x millioner kroner)
– 2022 “Det danske uddannelsessystem skal have en digital og teknologisk opkvalificering, hvis det står til regeringen, som i en ny digitaliseringsstrategi vil have 275 mio. kr. afsat til blandt andet teknologi i folkeskolen, og en udstyrspulje til erhvervsuddannelserne.”
– Måske uden for kategori: 2023 Børne- og undervisningsministeriet tildeler 48, 6 millioner til en “styrket indsats for digital dannelse“.
– I 2023 blev der etableret et center for teknologiforståelse, Ramme: 50 millioner fra Lundbeck, Novo Nordisk Fonden og Villum fonden + 5 millioner fra forskningsreserven.

Derudover finansierer kommunerne selv en lang række aktiviteter. I 2018 brugte Køge Kommune 15.9 millioner kroner på drift, hardware og digitale læremidler. Samme år afsatte Aalborg kommune 15 millioner kroner til IT i undervisningen. Aarhus kommune valgte i 2019 at afsætte 56 millioner kroner til køb af chromebooks. I 2020 købte Fredericia kommune Chromebooks for 4.2. millioner kroner. Silkeborg kommune afsatte i 2020 18.6 millioner kroner til IT, inventar og materiel (s. 226). I 2020 købte Sorø kommune Chromebooks for 8.5 millioner kroner (og brugte 600.000.- kroner på reparationer).

I marts 2025 publicerede Jesper Graugaard et opslag på Linkedin, om resultatet af en forespørgsel om aktindsigt, rettet til Helsingør kommune. Nedenfor ses en opgørelse over Edtech-relaterede udgifter i kommunen. I følge Jesper Graugaard, svarer det til 1168 DKK pr. elev. om året.

Udgifter til Edtech, Helsingør Kommune 2025

Men hvad har de andre kommunale budgetter været, og hvordan har udviklingen været over tid?

Related: mapping commercial interests and imaginaries in Nordic Education